Vem är avsändaren?

Jag förvånas varje dag över mängden företag som framstår helt anonyma i sin webbmarknadsföring.
De flesta företag tar sig god tid att presentera sin verksamhet och sina tjänster utförligt på sin webbplats. Jag kan få en fantastiskt fin och skön känsla av ett företag när jag läser om deras gedigna bakgrund genom generationsskiften eller om hur deras resa gått från att vara nystartat för ett par år sedan till att omsätta många miljoner och ständigt nyanställa. Vidare kan jag se finfina bilder på deras produkter och läsa om deras samarbetspartners och leverantörer med gott rykte.

Så blir jag nyfiken på vem som står bakom företaget och kanske se vad det är för trevliga människor som driver ett så fint företag… men hittar inget! Inte en bild, och allt för sällan ens ett namn på VD:n.
Då blir jag besviken, ointresserad och tappar förtroendet. Vet jag dessutom att det finns andra företag som erbjuder liknande eller samma tjänster och produkter så går jag vidare.

Det minsta man kan begära är att det finns en avsändare på ett företags hemsida i form av ett namn och allra helst en bild på VD:n. Kan man ha bilder på övrig personal eller nyckelpersoner i företaget så stärker det förtroendet ytterligare. Min upplevelse blir då mer personlig, som ett möte med en människa vilket ger mig ett större förtroende för företaget.

När jag själv är ute och fotograferar personalporträtt och företagsbilder så förstår jag att många helt enkelt inte tänkt på detta med avsändare i form av bilder på personal. Oavsett vad man driver för företag eller vilken bransch man jobbar i så anser jag att vi alla jobbar i förtroendebranschen.

Vad anser du? Kommentera gärna och ge mig dina synpunkter.

Här är några av de ”avsändare” jag fotograferat det senaste.