Möt bildjournalisten Johanna Svensson

Johanna Svensson

CRJ_7220web

Född 1975 i Nässjö
Johanna är en genuin bildjournalist och har arbetat som fotograf på Smålands-Tidningen, Motala Tidning och Aftonbladet. Hon har även hunnit avverka tio år på Expressen, först fem år som fotograf och sedan fem år som bildredaktör. Nu är Johanna tillbaka i Jönköping där hon arbetar som fotograf på den lokala dagstidningen Jönköpings-Posten.

Jag mötte Johanna över en bit mat där vi bland mycket annat pratade om bilder och yrket som fotograf. Varsågod att ta del av hennes tankar här.

Har det alltid varit självklart för dig att jobba med fotografi?
-Jag hade nog kunnat glida in på något annat också, men jag har alltid velat jobba konstnärligt och med något praktiskt. När jag under min utbildning kom i kontakt med fotografi och hamnade i mörkrummet så kan jag nog säga att jag hittade hem.
Just fotograf har jag alltid tänkt på som världens roligaste jobb så det blev mitt val. Sedan jag blev mamma så har ju familjen fått mer prioritet och det är ju ändå verkligen fantastiskt att ena stunden få spendera värdefull kvalitetstid med familjen för att sedan gå till ett arbete som man älskar, det blir som en slags ”egentid” fast jag gör mitt jobb. Att få jobba med nyheter är väldigt stimulerande när man är fotograf men under min tid som bildredaktör så var jag tvungen att få utlopp för min kreativitet på annat håll så då hade jag en silversmides-ateljé. När jag nu däremot jobbar som fotograf igen så har jag mitt konstnärliga uttryck och min kreativitet i det.

Vad är dina drivkrafter?
-
Jag älskar att vara med där det händer och arbeta med nyheter. Att få vara med och ge en rättvis bild av verkligheten är en stark drivkraft för mig. Jag älskar också att en dag kan vara så varierande i uppdrag och tempo. Att jag på något jobb har 5 minuter på mig medan jag på nästa har en hel timme men ändå måste prestera och leverera ett lika bra resultat. En annan drivkraft i mitt arbete är att jag faktiskt kan vara med och påverka människor, exempelvis politiker eller andra beslutsfattare genom att göra reportage där man uppmärksammar brister och felaktigheter som får stora konsekvenser för den ”lilla” människan. Givetvis är det även viktigt att få synas och att få mina bilder publicerade och så stora som möjligt.

Vad anser du definierar en bra bild om du ser utifrån ditt eget bildskapande?
-Jag älskar ju själv bra nyhetsbilder. En bra bild tycker jag är en bild som gör mig nyfiken, som säger mycket och berättar något oväntat eller viktigt.

Kan man alltid få en bra bild även om man inte befinner sig på en spännande plats eller i en sensationell situation?
-Absolut! Om man är en duktig fotograf så kan man alltid få en bra bild vare sig det är en världsnyhet, en gruppbild eller till och med ett porträtt för en enkät på stan. Det handlar mycket om att ha rätt inställning och kunna ”tagga till” inför varje uppdrag, det är inte alltid lätt.

Kan du ge några konkreta tips för att bli en duktig och framgångsrik bildjournalist?
1. -Lägg en bra grund. Fotografi är ju ett praktiskt hantverk där den grundläggande kundskapen är viktig så ta tid att jobba från grunden så man har något stabilt att stå på. Det måste inte nödvändigtvis betyda att man kliver in i mörkrummet, men att man på något sätt tillgodogör sig de verktyg och tekniker man behöver för att göra ett gott arbete.
2. -Arbeta tålmodigt och målinriktat. Själv jobbade jag på flera olika lokaltidningar innan jag exempelvis kom in som bildredaktör på Expressen, på så sätt skapade jag kontakter och möjligheter öppnade sig på vägen. Jag har aldrig själv haft så högt uppsatta mål om att nå en viss position eller få framgångar som fotograf, ändå är jag där jag är idag. Med medvetna mål kan man nå långt.
3. -Ge inte upp. Bli inte avskräckt av de stora tidningarna och måla upp dem som ouppnåeliga uppdragsgivare, utan visa vad man kan och att man är beredd att lära sig det man inte kan, jobba jobba jobba tills man kommer dit man vill.
4. -En viktig grej när man är ute på skarpt uppdrag är att alltid ”safe’a” en bild först för att sedan börja arbeta runt motivet och hitta rätt vinklar för att få de perfekta bilderna. Försvinner möjligheten för bilden så har man alltid sin första bild med sig hem istället för inget alls.

Vilken fotograf tycker du att jag borde intervjua framöver om du fick bestämma?
-Jag gillar ju mina kollegor skarpt så jag skulle säga Johan Lindbom. Han är verkligen en förebild för mig. Han har arbetat så länge, är så ung i sinnet och driven i sitt arbete, samtidigt är han så generös med sitt kunnande och skulle aldrig hålla något för sig själv.

Vad skulle du själv fråga honom om du gjorde en intervju med honom?
-Jag skulle fråga honom hur han peppar sig inför varje jobb och hur han gör för att hålla så hög lägsta nivå.

 

Blir du nyfiken på Johanna så kolla in mer av henne och hennes bilder här
http://www.jpbild.se/fotograf/johanna.svensson

Text och bild: Carl-Robert Jonzon

 

Kolla in tidigare intervjuer här:
Thomas H Johnsson
Magnus Egger
David Brohede
Stefan Tell