Möt Adam Haglund
Fotografen, entrepenören och visionären

130426-023-adam-apeloga_1

Adam Haglund

130426-023-adam-apeloga_1

Född 1981 i Karlshamn
Utbildad vid Fotoskolan Viebäck 2001, numera boende i Malmö och verksam frilansande fotograf. Bland uppdragsgivarna hittar man tidskrifter, dagstidningar, kundtidningar, bokförlag, reklambyråer och skivbolag.
Adam är grundare till fotobyrån Apelöga som han idag driver tillsammans med flera medarbetare. Han ligger även bakom det spännande projektet M1 i Malmö, ett fotografiskt center med mål att bli Skandinaviens ledande hus för fotografi och video. Ett projekt som undertecknad med stor spänning ser fram mot att följa och förhoppningsvis få besöka under 2015.

Adam delar här med sig av tankar kring fotograferande, entrepenörskap och framtidsvisioner.

Hur skulle du beskriva dig själv som bildskapare/fotograf
– Jag är en otålig fotograf, ingen perfektionist. Jag sitter inte en halv dag för att justera färgerna i en bild så den blir hundra procent perfekt utan skjuter mer från höften så att säga och går på känsla. Inget överarbetas men jag jobbar snabbt och effektivt och hittar känslan i enkelheten kan man nog säga. Jag är för otålig för att exempelvis bygga upp bilder med blixtar och annat utan trivs bättre med att skapa utifrån situationer som uppkommer och använda mig av det som finns till hands på den plats där jag är.

Har det alltid varit självklart för dig att arbeta med bilder/fotografi?
– Nej det kan jag nog inte påstå. Fotografi var bara en hobby fram till min utbildning. Men så sökte jag och kom in på Fotoskolan Viebäck och tänkte att är det någon gång man ska prova så är det väl nu. Varken under tiden för eller efter utbildningen hade jag fått klart för mig att jag skulle bli fotograf, istället hade jag nog inte någon direkt plan. Jag hamnade ändå efter ett tag i ett läge där jag hade fått ett jobb som fotoassistent och jag skulle börja på hösten. Sommaren gick och precis innan jag skulle börja så visade det sig att jobbet var något av ett missförstånd. Ja, där stod jag åter utan en plan och med lite sparade pengar på kontot. Kalendern för hösten var ett blankt papper och åter igen tänkte jag att är det någon gång man skall prova att frilansa lite så är det nu.
Jag flyttade till Malmö och började så smått att starta upp med en hemsida och kontaktade tidningar. Det gick ett bra tag och det hände egentligen ingenting, pengarna började tryta så jag satte en deadline. Jag bestämde att om inget hände innan årsskiftet så skulle jag lägga ner. Ett par tre veckor innan årsskiftet så började telefonen faktiskt att ringa och folk ville att jag skulle ta bilder åt dom. På den vägen har det rullat sedan dess, det blev mer och mer jobb och man skulle väl kunna säga att det blev som det blev när det inte blev något annat.
Jag har givetvis alltid gillat det jag håller på med, jag tycker om att ta bilder. På senare år har jag ändå upptäckt att det jag egentligen tycker om mest är att bygga och driva företag, där bilderna är en del av företagandet och affärsidén.

Hur skulle du definiera en bra bild?
- Det beror ju självklart på i vilket sammanhang en bild dyker upp. En bild i ett dagstidningsreportage måste ju tillföra något till reportaget, man kanske ska känna hur det var på platsen medan en bra bild på en utställning kanske ska ge en stark magkänsla eller göra att man bokstavligen tappar andan som jag själv upplevt vid något tillfälle. En bild på en bil är kanske bra om man ser hur den ser ut och vilken färg bilen har. Målet med bilden är det viktigaste för att bedöma om bilden är bra och vilket sammanhang bilden visas påverkar hur bilden ser ut och därmed hur den upplevs.
När jag pratar bild med kunder så brukar jag ofta prata om känslan, att känslan skall finnas där i bilden. Något som kan vara svårt att sätta ord på men att man blir påverkad av bilden på något plan helt enkelt.

Hur taggar du igång för uppdrag som kanske inte känns så kul?
– Det jag taggar igång på är själva utmaningen. Jag tror att det är viktigt att man delar upp det i två olika typer av jobb med olika ingång. När jag exempelvis gör mina egna grejer och skapar egna bilder i projekt som jag själv styr över så får jag utlopp för det jag brinner för och det jag vill. När jag sedan gör de där företagsjobben så kan det absolut vara så att det dyker upp jobb som inte känns superkul varje gång. Men då jobbar jag istället för att ge kunden det kunden vill ha, det är också något jag brinner för just då. Ibland ger jag till och med kunden något de inte visste att de ville ha men som de sedan ser att de ville ha. Ett ”icke bildmässigt” jobb är ju bara en större utmaning och en chans att överraska kunden positivt, när det verkar helt hopplöst och tråkigt så känner jag att jag minsann ska visa att det går att göra bra bilder ändå.
Det är lite av fotografins styrka och svaghet på samma gång, att det finns jobb som är otroligt ”bildmässiga” med fantastiskt ljus och bra vinklar etc och andra är helt omöjliga och svårjobbade. Men jag menar nog att det aldrig är helt hopplöst.

Vilken är den största utmaningen du stått inför som bildskapare och fotograf?
- Den största utmaningen har nog varit mitt företagande, den situationen jag befinner mig i just nu. Även om det är något jag älskar så är det en utmaning att ha sju anställda som skall ha lön varje månad. Att bygga något som funkar i längden trots att allt går upp och ner över tid. Fotobranschen är ju trots allt en tuff bransch dit många söker sig genom utbildning och många vill in i den samtidigt som arvoden stagnerar och bildbyråer inte säljer lika bra som förr. Mot den bakgrunden så är den största utmaningen det jag står i just nu. En utmaning som också gör det spännande och gör att man hela tiden hittar på nya saker och försöker få saker att hända. Det blir ju som en drivkraft i sig själv och en stimulans att veta om att man har kunder som litar på att man skall lösa deras bildproblem på ett bra sätt. Det är en utvecklande process och man lär sig hela tiden nya saker, inte minst om sig själv i balansen mellan det kreativa och det ekonomiska.

Vad är dina mål för framtiden?
- Det mest konkreta som jag jobbar med nu är ett större projekt och ett stort mål för framtiden. Vi arbetar med ett fotografiskt magasin som vi kallar M1 som skall bli ungefär som Fotografiska i Stockholm fast mycket större och mycket bättre och med mycket mer möjligheter. Samtidigt som vi ritar och skissar på huset så går mycket av arbetet just nu åt till att träffa människor inom regionen och i Malmö stad för att få så många som möjligt att vilja vara med. Vi försöker även hålla oss uppdaterade på vad som händer i fotovärlden så vi kan visa riktigt bra utställningar när vi öppnar. När det gäller företaget Apelöga så är jag säker på att vi kommer att behöva bredda oss, vi kommer inte bara hålla på med bilder och film. Vi vill förändra oss framöver till att bli en mer renodlad kommunikationsbyrå eller reklambyrå eller liknande, det är ditåt vi är på väg.

Vad är det viktigaste du lärt dig under din fotografiska resa?
– Det viktigaste av allt är att hålla vad man lovar och inte missa en deadline.
Det är bättre att ha halvbra bilder och leverera innan deadline än att ha fantastiska bilder och missa den.

Vill du veta mer om Adam? Kolla in mer av honom och hans arbete här.
http://www.adamhaglund.se/
http://apeloga.se/

Text: Carl-Robert Jonzon Bild: Självporträtt Adam Haglund

 

Kolla in tidigare intervjuer här:
Thomas H Johnsson
Magnus Egger
David Brohede
Stefan Tell
Johanna Svensson
Eva-Teréz Gölin
Anna Clarén