Möt Eva-Teréz Gölin – Bildbehandlaren

Eva-Teréz Gölin

ETbild

Född 1972 i Göteborg
Eva-Teréz är utbildad fotograf vid Fotoskolan Gamleby. Hon är även lärare och en flitig föreläsare inom digital bildbehandling och postproduktion av digital bild. Eva-Teréz är idag en av landets främsta på digital bildbehandling och arbetar på företaget Projektor tillsammans med Stefan Ohlsson, där producerar hon bilder till utställningar och böcker åt många av Sveriges största fotografer. Utöver detta har Eva-Teréz hållt kurser i bildbehandling vid Fotoskolan STHLM, Fotoskolan Gamleby, Mittuniversitetet samt Kungliga Konsthögskolan för att nämna några utbildningsuppdrag.

Här får du en inblick i hennes tankar kring bilder, fotografi och skapandeprocesser.

Hur skulle du beskriva din relation till fotografi?
-Min relation till fotografi handlar mycket om min inställning till kvalitet och den fysiska bilden. För mig är fotografi en del av mitt arbete och i den fotografiska processen så finner jag mig själv närmst den färdiga bilden. Det vill säga när bilden kommer på print eller trycks i en bok. Så länge mina bilder bara är digitala och ligger på datorn så känns de inte färdiga för mig, har jag inte fått ut något så har jag inte gjort något. Oavsett om jag arbetar med att ta fram andras bilder eller jobbar med egna projekt så vill jag att bilden skall komma ut på papper och i god kvalitet. När jag exempelvis arbetar med en urvalsprocess under tiden ett projekt fortlöper så printar jag ut rå-kopior för att få en överblick, jag tycker det är svårt att få det på ett bra sätt digitalt. Dessutom kan man uppleva att det mesta ser bra ut på skärmen men när man får ut det på papper så ser man bildens verkliga karaktär.

Hur kom det sig att du började arbeta med bilder?
-Det började nog med min fallenhet för att teckna någonstans i mellanstadieåldern, men jag blev alltid lite missnöjd med att jag inte lyckades framställa verkligheten som den såg ut. Så kom jag i kontakt med en fotograf och blev nyfiken och inspirerad att skaffa mig en kamera. Pengarna från mitt första sommarjobb investerades således i en systemkamerautrustning. Efter detta gick jag kurser i foto och mörkrumsteknik och hade ett mörkrum tillsammans med en kompis. Senare gick jag även en utbildning i grafisk design vilken nog gav mig mer till mitt bildspråk än någon av de fotokurser och utbildningar jag gått. Så småningom kom jag i kontakt med Photoshop precis då en ny version lanserades som introducerade lagerhantering, vilket för mig verkade väldigt logiskt. Jag blev fascinerad och kände att det där vill jag hålla på med. På den tiden var det knappt någon som pratade om att man kunde använda PS för att göra foton bättre och det fanns ju ingen färghantering. Så i början handlade det ju mycket om att hålla på med montage etc, det var väl egentligen först några år senare när jag gick fotoutbildning som jag började använda det istället för mörkrummet och inte bara för att klippa in saker i bilder. När jag studerade på Fotoskolan Gamleby så var det inte så mycket digital bild som jag kanske hade hoppats så jag försökte få mina praktikperioder att innehålla det istället. På den vägen hamnade jag hos Stefan Ohlsson på Projektor under praktiken och har blivit kvar på Projektor sedan dess och fått vara med och utveckla verksamheten till det den är idag.

Vilka är dina inspirationskällor?
-Jag konsumerar en hel del fotoböcker och köper väl i perioder fler än jag hinner bläddra i, men jag inspireras även av magasin och utställningar. Återigen så handlar det om kvalitet och teknik. Givetvis inspireras jag även av människor jag möter i olika sammanhang och där personen har en energi och ett engagemang i sitt ämne och passion för det de gör. När det gäller inspiration till mina egna projekt så kan jag hitta saker som inspirerar i olika texter och genom den research jag gör för att närma mig ett visst ämne exempelvis.

Hur skulle du definiera en bra bild?
-Det måste vara en bild som man stannar upp och tittar på. En bild som på något sätt har något som inte är helt självklart. Bilder jag tycker om kan ju ibland vara helt ointressanta i sin ensamhet men bli något helt fantastiskt i ett sammanhang och tillsammans med andra bilder i en serie. En bild där alla svar är serverade blir ju snabbt tråkig och ”färdig” medan en bild som ställer frågor lever längre för mig som betraktare där jag får fundera själv kring innehållet i bilden. För att jag riktigt ska kunna uppskatta en bild på en utställning eller i en bok så måste kvalitén och tekniken vara transparent, den skall finnas men inte synas. Tekniken och kvalitén får inte göra att jag fastnar vid just det och tänker på det hela tiden.

Med tanke på att du konsumerar väldigt mycket bilder i ditt arbete, blir du då någon gång mätt på bilder?
-Absolut, jag behöver ofta pausa från bilder och bara läsa eller sitta med något helt annat. Jag är ju verkligen inte alltid sugen på att titta i alla mina fotoböcker eller i en fototidning när jag kommer hem efter en arbetsdag. För att koppla tillbaka till inspirationen så kan det ofta vara så att jag får mer inspiration av att faktiskt vila hjärnan och koppla bort alla tankar, då kan det komma nya idéer till projekt och arbeten.

Om du skulle gjort något annat än arbeta med bilder och fotografi, vad tror du då att du hade gjort?
-Det är svårt att säga något specifikt yrke. Det troligaste är att jag hade jobbat med något konkret och kreativt men med ett visst mått av problemlösning. Ett yrke med ett tydligt hantverk blandat med teknik och problemlösning skulle det nog blivit.

Vilken fotograf borde jag intervjua framöver om du fick bestämma?
-Jag skulle gärna se en intervju med Masao Yamamoto. Jag köpte en bok av honom för flera år sedan utan att veta vem han var sedan har jag tittat på fler av hans bilder i fototidningar och nu senast i Paris på ett galleri i höstas. Han jobbar verkligen med bilder som objekt och i små format vilket jag gillar väldig mycket båda två.

 

Nyfiken på Eva-Teréz? Kolla in mer av henne, hennes bilder och arbete här
http://www.e-t.se/
http://www.profiler.nu/

Text: Carl-Robert Jonzon Bild: Självporträtt Eva-Teréz Gölin

 

Kolla in tidigare intervjuer här:
Thomas H Johnsson
Magnus Egger
David Brohede
Stefan Tell
Johanna Svensson